Ristiäiset

Paljon onnea uudesta perheenjäsenestä!

Kaste on ovi kristilliseen kirkkoon. Seurakunta saattaa kasteessa lapsen Kristuksen ja hänen seurakuntansa yhteyteen. Kaste perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn

Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28:18-20)

Ennen ristiäisiä

Ristiäiset voi järjestää kotona, kirkossa tai seurakuntakodissa. Kirkon jäsenten tulee saattaa lapsensa kastettavaksi ilman tarpeetonta viivytystä.

Kasteesta pyydetään sopimaan hyvissä ajoin. Ajankohdasta ja papista sopiminen tapahtuu olemalla yhteydessä kirkkoherranvirastoon. Pappi ottaa myöhemmin vanhempiin yhteyttä kastekeskusteluun liittyen. Kastekeskustelun tarkoituksena on yhdessä miettiä kastetta ja sitä, miten juuri teidän perheen ristiäisissä toimitaan. Kastetilaisuuteen voitte valita 1-2 virttä ja/tai laulua, esimerkiksi tältä monisteelta.

Rekisteröinti-ilmoituksen täyttäminen

Lapsen synnyttyä vanhemmat saavat kotiinsa rekisteröinti-ilmoituksen, joka on väestörekisterikeskuksen lomake. Siihen vanhemmat merkitsevät lapsen tiedot. Pappi täyttää kastetta ja kummeja koskevat kohdat ja toimittaa ilmoituksen rekisteröitäväksi.

Lapsen nimen valinta

Nimilain mukaan etunimiä saa olla enemmän kuin yksi, mutta enintään neljä. Nimi pitää rekisteröidä kolmen kuukauden sisällä lapsen syntymästä. Useimmiten lapsi kastetaan ennen sitä, mutta kastaa voi myöhemminkin.

Kummien valinta

Kastettavalla voi olla useita kummeja, mutta kummeja täytyy olla vähintään yksi. Hänen tulee olla konfirmoitu, evankelis-luterilaista uskoa tunnustavan kirkon jäsenen.  Kirkosta eronnut ei voi olla kummi. Lomakkeessa kysytään kummin nimi ja henkilötunnus.

Kastepöytä

Jos kaste järjestetään kotona, sitä varten tehdään alttari. Alttaripöytänä voi olla mikä tahansa kodin sopivan kokoinen pöytä. Kastepöydälle kuuluu valkoinen liina, kynttilä, kastemalja ja liina kuivaamista varten. Jos tilaa riittää, pöydälle voi laittaa Raamatun ja kukkia. Pappi tuo mukanaan kastekynttilän, kaste- ja kummitodistukset sekä virsi-/laulumonisteita.

Ristiäisten jälkeen

Jumalanpalveluksessa rukoillaan edellisenä viikonloppuna kastettujen sekä näiden perheiden ja kummien puolesta. Kastepuuhun liitetään vauvan nimellä varustettu kastelehti. Lehdet jaetaan perheille Mikkelinpäivän jumalanpalveluksen yhteydessä (29.9. tai sen jälkeinen sunnuntai).

Vauva kastemekko päällä, sininen pitkä nauha mekossa, naisen kädet näkyvät hieman

Ristiäiset voidaan järjestää kirkossa, kotona tai muussa sopivassa paikassa. Lapsen tai aikuisen voi kastaa myös jumalanpalveluksen yhteydessä. Papin kanssa käydään ennen ristiäisiä kastekeskustelu, jonka aikana sovitaan ristiäisiin liittyvistä asioista. Seurakunnat varmistavat lapsen nimen laillisuuden, joten nimi tulee ilmoittaa seurakunnalle hyvissa ajoin, esimerkiksi juuri kastekeskustelun yhteydessä.

Ristiäisten järjestäminen

Kummius on luottamustehtävä. Vanhemmat valitsevat lapselleen kummeiksi tärkeät aikuiset. Jokainen löytää oman tapansa olla kummi. Kastetulla lapsella tulee olla vähintään yksi kirkkoon kuuluva kummi.

Kummien valinta ja tehtävät

Kastetilaisuuden kulku vaihtelee sen mukaan, minkä ikäinen kastettava on. Usein kaste tapahtuu muutaman kuukauden kuluessa lapsen syntymästä. Kasteessa lapsi liitetään nimeltä kutsuen kristilliseen uskoon ja seurakunnan jäseneksi.

Ristiäisten kulku

Lapsikaste on luterilaisessa kirkossa tavallisin tapa liittyä kirkon jäseneksi, mutta kasteelle voit tulla minkä ikäisenä tahansa.

Luterilainen kirkko kastaa kaikenikäisiä