Kirkkoneuvoston kokoustiedote 26.2.2024

Kirkkoneuvosto kokoontui vuoden toiseen kokoukseensa. Asialista oli tällä kertaa lyhyt, sillä päätettävänä oli vain kaksi asiaa: nuorisotyönohjaaja Anni Vihriälän kokemuslisä sekä ”kylät kirkkoon” -idea. Kyseessä on ajatus siitä, että kotiseurakunta kutsuu vuorollaan kyliä ja kyläläisiä osallistumaan jumalanpalvelukseen. Kirkkoherra on käynyt kuulostelemassa idean vastaanottoa kyläneuvoston kokouksessa, jossa asia sai lämpimän kannatuksen. Ideana on, että jumalanpalveluksen jälkeen kirkossa tarjoillaan matalan kynnyksen kirkkokahvit. Tämän yhteydessä kyläläisillä on mahdollisuus kertoa työntekijöille terveisiä kyliltä, sekä esittää toiveita siitä, miten kotiseurakunnan toivottaisiin näkyvän kylillä. Nämä tiedot ovat erityisen tervetulleita ensi vuonna tehtävää strategiatyön päivätystä ajatellen.

Kirkkoherra Sanna Jukkola toivoo, että kutsu otetaan kylillä hyviin vastaan. Kyläneuvoston kokouksessa heräsi nopeasti ajatus siitä, että kirkkomatkalle haetaan kyytiin myös heitä, jotka eivät enää omin voimin pääse kotikirkkoon.

- Tuntuu hyvälle, että tämä diakoninen ajatus nousi esiin kyläneuvoston kokouksessa esiin ilman, että ehdin sitä ääneen sanoa, Jukkola kertoo. Alkuun kyläkirkoissa päästäneen pian pääsiäisen jälkeen 14. huhtikuuta alkaen. Kylät kutsutaan kotikirkkoon Nivalan kaupungin kotisivuilta löytyvän listauksen mukaan. Järjestys on seuraava: Ahde, Aittola, Haapaperä, Haikara, Junttila, Järvikylä, Karvoskylä, Keskusta, Koskenperä, Maliskylä, Padinki, Ruuskankylä, Sarjankylä-Erkkilä ja Ypyä-Junno. Poikkeuksia kutsuihin aiheuttavat konfirmaatiosunnuntait. Kannattaa seurata kirkollisia ilmoituksia ja seurakunnan sosiaalisen median kanavia, milloin oma kylä on vuorossa, Jukkola vinkkaa.

-Ja vaikka näinä pyhinä kutsu käykin aivan erityisesti jollekin kylälle, ovat kirkkoon näinäkin pyhinä kaikki tervetulleita. Ovet ovat auki kaikille, Jukkola muistuttaa.

Varsinaisten päätettävien asioiden lisäksi kirkkoneuvosto sai tiedokseen monia ajankohtaisia asioita.

Suomen Lähetysseuran muutosneuvottelujen seurauksena Pia Pyhtilän työsuhde lähetysjärjestöön on päättynyt. Pia Pyhtilä oli Nivalan seurakunnan nimikkolähetti useiden vuosien ajan. Hän vieraili monet kerrat rippileireillä sekä erilaisissa lähetyksen tapahtumissa. Muutoksen vuoksi seurakunnan tuki ohjataan jatkossa suoraan työlle, mitä Pia Pyhtilä osaltaan teki. Kyseessä ovat lasten oikeudet Mwanzassa ja sen ympäristössä Tansaniassa.

Suomen Lähetysseuran muutosneuvottelujen seurauksena myös Kalajoen rovastikunnan kasvatuksen yhteinen lähetyskohde on muuttunut. Nyt tuettavana kohteena on kirkon tasa-arvon puolesta tehtävä työ Tansaniassa. Tavoitteena on erityisesti huolehtia lasten oikeuksista ja eri tavoin estää tyttöjen lapsiavioliitot. Nivalan seurakunnan tavoite on kerätä vuosittain 400 euroa kyseisen työn tueksi. Tähän pyritään muun muassa siten, että kaikissa konfirmaatiojumalanpalveluksissa kannetaan kolehti kyseiseen tarkoitukseen.

Kirkkoneuvosto sai tiedokseen diakoniatyön kautta jaettujen taloudellisten avustusten koonnin viime vuoden osalta. Talousarviovaroista tuettiin eri tavalla hätään ajautuneita liki 11 000 eurolla. Pelastakaa Lapset Nivalan paikallisyhdistyksen lahjoittamia 70 euron lahjakortteja jaettiin 30 kappaletta, ja MLL:n Hyvä Joulumieli -lahjakortteja (arvo 70 euroa) 10 kappaletta. Yksityisten henkilöiden lahjoituksena saatiin ja jaettiin yhteensä 1620 euroa. Euroopan sosiaalirahaston ESR+ -hankkeen kautta jaettiin 80 kappaletta 40 euron maksukortteja. Kyseinen hanke alkoi syksyllä 2023, ja se tuli korvamaan päättynyttä EU-elintarvikeapua. Tukikummien ja Kirkon diakoniarahastolta on haettu ja saatu seitsemän avustusta, joiden arvo oli yhteensä 14 500 euroa. Keskiviikkoaamun leipäjaossa on jaettu Pirjon Pakarin lahjoittamaa leipää yhteensä 1191 kassia. Jakopäiviä oli viime vuonna yhteensä 46.

-Nämä luvut kertovat siitä, että myös meidän paikkakunnalla on tarvetta monenlaiselle avulle – ja että tähän hätään on seurakunnan diakoniatyön kautta voitu vastata, kirkkoherra Sanna Jukkola sanoo.

Talouspäällikkö Anita Piiponniemi toi tiedoksi ajankohtaista tietoa hankkeista, muun muassa Uuden hautausmaan käytävien salaojaurakan etenemisestä. Hanke etenee maaliskuulla kilpailutusvaiheeseen, ja kesällä 2024 on tarkoitus aloittaa työt. Hautauksia voidaan tehdä läpi kesän, ja urakoitsija sovittaa työtahdin hautausmaaympäristöön soveltuvaksi.

Kirkkoneuvosto sai kuulla myös muistolehdon suunnittelutilanteesta. Työ on edennyt rakennustoimikunnassa siten, että maaliskuun alussa rakennustoimikunnan on määrä esittää hyväksyttävää luonnosta kirkkoneuvostolle ja valtuustolle hyväksyttäväksi. Seurakunnassa on vahva tahtotila tehdä muistolehto, joka palvelee pitkään ja arvokkaalla tavalla.

-Olemme kuulleet, että useissa seurakunnissa tuhkausten määrä on kasvanut toteutetun muistolehdon myötä. On selvää, että tuhkausten määrä kasvaa tulevaisuudessa, kertoo talouspäällikkö Anita Piiponniemi.

Oulun aluekeskusrekisteri piti kokouksen 6.2.2024, jossa se esitteli vuoden 2023 toimintakertomuksen. OAKR:n toiminta on ollut seurakunnan näkökulmasta tehokasta ja kustannukset ovat laskeneet viime vuosina. Virkatodistukset ja sukuselvitykset on hoidettu lyhyimmillä ajoilla maan muihin aluekeskusrekistereihin nähden.

Lisätietoja:

Kirkkoherra Sanna Jukkola sanna.jukkola@evl.fi  puh. 040 532 55 77

Talouspäällikkö Anita Piiponniemi anita.piiponniemi@evl.fi @evl.fi puh. 0400 59 56 89

2024-02-26 20:00:52.0